Liturgische bloemschikking adventperiode Kerst 2021

De schikking in deze advent en kersttijd verwijst naar het eeuwenoude verhaal van schepping, geboren worden, licht en leven.

De cirkel, de wereldbol, het licht  en leven staan wekelijks met een nieuwe kleur centraal.

Wat het dit jaar bijzonder maakt is dat het oude blijft en er wordt daarbij ruimte gemaakt voor iets nieuws.

De symboliek in de schikking

Er is voor een groene allesomvattende cirkel gekozen: een doorgaand iets, begin en einde die naadloos in elkaar overgaan, generaties gaan en komen, seizoenen volgen elkaar op en niemand hoeft zich daar ook maar iets mee te bemoeien, gewoon omdat dat de schepping is.

De kleur groen  staat voor leven, vruchtbaarheid, energie maar ook voor hoop en kalmte.

De wereldbol , “de eyecatcher”.

De aarde, die licht geeft, licht van stil verlangen om er te mogen zijn zoals hij geschapen is. Of staat de aarde in lichterlaaien.

Hoe leven wij op deze aarde,  zorgen wij voor die prachtige wereld of misbruiken we haar en hoe zorgen we voor dat wat er op leeft?

De kleuren van de kaarsen, linten en bloemen staan direct in relatie met het leven op en boven de aarde.  De wekelijks lichter wordende kleur van de grond  staat symbool voor het licht dat gaat komen, als wij met liefde en aandacht geduld en vertrouwen blijven zorgen voor alles wat leeft , dan stopt het gedonder en ontstaat een wonder.

De kaarsen in de aarde neergezet met het zich steeds uitbreidende licht herinnert ons eraan dat wij een keuze hebben; gaan we voor het donker of gaan we met elkaar in liefde en aandacht op weg naar het nieuwe leven, het licht in hoop en vol vertrouwen?

Wij volgen, gaan op weg en doen mee! Jij ook?

1e Advent : Aankondiging van de geboorte van Johannes

De kleur geel staat voor het licht van de zon. Geel ook de kleur van kennis en van wijsheid.

Vandaag Zacharias en Elisabeth.

Er was een diepe wens, een belofte, een bericht.

Zacharias  kon er niet bij met alle wijsheid van zijn hoofd. Dit was te groots om te begrijpen en hij verviel in ongeloof. Met al zijn kennis werden woorden hem ontnomen. En Elisabeth, zij luisterde met de wijsheid van haar hart. Zij geloofde en vertrouwde.

Hij: “met stomheid geslagen”,  Zij: “vol dankbaarheid aan God.”
Hoe gaan wij hiermee aan de slag? Met feiten, weetjes en wijsheid van ons hoofd of luisteren we ook naar de diepe wijsheid van ons hart. Ieder op zijn eigen wijze.

Als we kennis van ons hoofd laten samen gaan met wijsheid van ons hart dan rest ons net als Elisabeth dankbaarheid.
Waar kies jij voor?

2e Advent:  De engel komt bij Maria

De kleur blauw staat voor kou, rust, verdriet, water. Maar ook voor maagdelijk , Maria, zuiverheid.
Vandaag Maria en de engel , onverwacht bezoek
Verbazing, vertrouwen met een vleugje angst.
Maria stelt vragen, is nieuwsgierig en durft te ontvangen.
Zij gaat het aan.
En wij?
Willen wij ook meer weten?
Willen wij het ook begrijpen?
Kunnen wij de uitdaging aan vanuit een diep innerlijk weten dat zo’n boodschap alleen vertrouwen en geloven vraagt.
Durven wij te gaan zonder angst, de handen uit de mouwen voor een liefdevolle wereld.
Vertrouwend op de boodschap van liefde gebracht door het licht?

3e Advent: Maria ontmoet Elisabeth

De kleur groen staat voor nieuw leven, jong en fris en voor  pril en natuurlijk. Deze kleur past bij het verhaal: bij in – verwachting zijn van nieuw leven.

Vandaag 2 vrouwen heel verschillend: Elisabeth, wijs geworden door de jaren en Maria, groen als gras, jong en pril. Maar ook zo gelijk: vervuld met hetzelfde, verbonden als familie en misschien wel het belangrijkste: verbonden met elkaar in de liefde, het licht en de vrede van hun God.

Maria en Elisabeth staan samen stil bij hun ontmoeting. Voelend wat dit moment van ont-moeten brengt. Ont-moe-ten ……. Er hoeft helemaal niets,  alleen maar samen te zijn. Ze weten beide met de wijsheid van hun hart en voelen het diep van binnen.  De kinderen komen in beweging ……… hun kinderen zetten iets in beweging.  De ontmoeting tussen 2 mensen brengt iets nieuws, er komt beweging, een wonder en er rest grote dankbaarheid. Het wonder is er,  het is voor handen en niet alleen toen en daar.  Bij elke ontmoeting van mens tot mens, van hart tot hart…… wordt de aarde een stukje lichter. Waar ook ter wereld. Ben jij bereid, je medemens echt te ont-moeten?

Ben jij bereid je voor dat wonder te openen. Het wonder van samen, van de vrede van God?

Een klein beetje bereidheid is al genoeg!

Dat is wat er van ons gevraagd wordt:  bereidheid om ons te openen voor licht, voor nieuw leven.

4de  Advent                                                     De geboorte van Johannes de Doper

De kleur oranje staat voor vuur en warmte, voor vitale energie die aanzet tot positief denken en levenskracht.

Het verhaal gaat vandaag verder met Zacharias en Elisabeth en hun zoon.

Johannes die geboren wordt en met het krijgen van zijn naam plek krijgt niet alleen bij zijn ouders maar ook op de wereld.

En de mensen, ….. die denken bij deze geboorte te weten hoe het zal gaan, vanuit gewoonte, vanuit de traditie, vanuit hun hoofd.

Maar Elisabeth en Johannes weten en vertrouwen op iets anders. Ze vertrouwen op de levenskracht van God. Op dat wat ze in hun hart van hem ingefluisterd hebben gekregen en ze hebben beide geluisterd. Dit kind zal Johannes heten.

Met deze naam krijgt hij plek bij zijn ouders en bij de mensen om hem heen. Met deze naam zal hij gekend zijn bij God en bij iedereen.

Het ging als een lopend vuur de streek, het land, de wereld over. Men raakte onder de indruk van het bijzondere plan dat God met dit kind had.

En jij……. Word jij hier van binnen warm van……… gaat er ook bij jou met deze vierde kaars een vuurtje branden ……… van dat wat ons te wachten staat, van leven en liefde op de aarde, van positiviteit, van omkijken naar alles wat leeft?

Hoe het er ook uitziet, in vertrouwen dat het  goed is!

Kerst                                                       De geboorte van Jezus

De kleur wit staat voor zuiverheidonschuldfeestvreugde en waarheid.

Vandaag is alle in het wit gehuld. Witte bloemen op lichte aarde, tussen witte linten en verlicht met het licht van witte kaarsen. Een beeld waar we nog nauwelijks iets aan toe hoeven voegen.
En toch ……..
Vandaag de geboorte van Jezus.
We waren al die weken bereid om met oneindig vertrouwen en engelen – geduld te wachten op dat wat de engel beloofde. Jezus, geboren als licht van de wereld. Geschapen naar Gods beeld. De belofte voor ons allemaal, overal in de wereld. In die belofte ligt de waarheid dat al wat leeft
geschapen is naar Gods beeld.
Wij mogen met Zacharias, Elisabeth, Maria, Johannes en Jezus vertrouwen op deze waarheid van het witte licht.

Ieder mens en alles wat leeft is geboren met deze goddelijkheid diep van binnen. Het ligt daar verankerd.

In dat vertrouwen mogen wij leven, dat wij allemaal geboren zijn met dit witte, zuivere licht. Vertrouwend op de vrede van God mogen we feestvieren vandaag en alle dagen die komen.

We kunnen in de ontmoeting met elkaar dat zuivere witte licht, ontvangen en delen…

Op weg naar de hemel op aarde.