12 december: Naar één duurzaam kerkgebouw; raadpleging Emmaüsgangers, na viering

Naar één duurzaam kerkgebouw

De PGE moet een gastvrije kerk zijn waarin iedereen welkom is. … Ze pleiten dan ook voor één energieneutraal kerkgebouw voor alle wijken, met ruimte voor diversiteit. … Tenslotte moeten social media een veel belangrijker rol krijgen, niet alleen voor het delen van informatie, maar ook als middel voor gemeenteopbouw en geloofsbeleving.

De titel is de titel van een artikel van de voorzitter van de Algemene Kerkenraad van de PGE in het kerkblad van december, waarin hij ingaat op toekomstbeelden die door deelnemers aan de hackathons worden geschetst. Daaronder wat losse zinnen uit dat artikel. Het hele artikel is hier te lezen.

De afgelopen maanden hield de Protestantse Gemeente Ede (PGE) verschillende “hackathons” (brainstormsessies) over de toekomst van de kerk in Ede. Hieraan hebben ook drie generaties Emmaüsgangers deelgenomen, we rusten immers grotendeels op de PGE (gebouw, financiering, voorganger).

Deze maanden wordt een raadpleging van leden de deelnemende kerken/wijken gehouden. Zij worden nadrukkelijk uitgenodigd hun ideeën en gevoelens hierover te delen. Ook Emmaüs wordt bezocht en wel op zondag 12 december, aansluitend op de viering. De voorzitter en secretaris van de PGE zullen dan in Emmaüs aanwezig zijn om een toelichting te geven, luisteren naar reacties en vragen en vertellen hoe dit proces verder verloopt.

Natuurlijk kunnen niet alle Emmaüsgangers in persoon dit gesprek in persoon bijwonen. Daarom wordt ervoor gezorgd dat ook degenen die via de livestream meedoen hun vragen en opmerkingen kunnen delen. Ze worden dan al tijdens de raadpleging behandeld. Hoe dit vorm krijgt, hoort/leest u op de Emmaüs site en/of in het Emmaüs Weeknieuws.

Namens de CoRa

Harrie Breuker, secretaris