Vieringen in de Stille Week

donderdag 28 maart : geen viering

vrijdag 29 maart: 19.00 uur Goede Vrijdag, lectoren Hans Dekker en Annie Benjamin; gebeden Wilke van Beek; pianist Elly van Liempt.
Het verhaal van de kruisweg van Jezus wordt verteld aan de hand van kruiswegstaties van Jan Toorop. Teksten zijn ontleend aan een liturgie van de Theobaldusparochie in Overloon.

zaterdag 30 maart: 21.00 uur, Stille Zaterdag, Jaap Neerken
Een beknopte viering, maar toch intens door de lading van deze nacht. De donkere dagen vinden dan hun zwartste duister, maar tegelijk breekt het nieuwe licht door.
In deze nacht zullen we onze doopgelofte vernieuwen door elkaar een waterkruisje te geven.
In deze nacht steken we ook met elkaar het nieuwe licht aan.
Een wake van en voor onze gemeenschap verbonden met de wereldgemeenschap van ‘heiligen’.

zondag 31 maart: 10.30 uur, Paasmorgen, Ben Piepers
P A S E N …. opstanding, ontreddering, hoop
Paasmorgen wordt getekend door ‘opstanding en ontreddering’. Het contrast tussen de kruisdood van Jezus en zijn opstanding is ontzettend. Het evangelie van Marcus eindigt eigenlijk bij Marcus 16,8. De vrouwen die bij het graf komen om Jezus te balsemen, schrikken van de jongeman in het wit, die haar aanspreekt en het goede nieuws verkondigt. Ontzet vluchten zij weg en zeggen niemand iets… Pas later is er een verzachtend en vreugdevol einde toegevoegd aan het evangelie van Marcus 16,9-20. In het oorspronkelijke slot gaan opstanding en ontreddering hand in hand. Ben Piepers zal deze tekst uitdiepen in het licht van de profeet Jesaja en kijkend naar ‘opstanding en ontreddering” in de moderne kunst en in de huidige wereld. Door alles heen klinkt er ontluikend perspectief in het woord van de ENE: “Zie, ik ga iets nieuws verrichten…” Zo wordt Pasen in een harde wereld toch een hoopvol vieren. Het Emmaüskoor o.l.v. Tanja Taale zal met ons de liturgische gezangen zingen.