Vrijdag 1 maart 2024: Viering Wereldgebedsdag in Emmaüs

Al jarenlang bestaat in vele landen de traditie , dat op de eerste vrijdag van maart  door christenen over de gehele wereld wordt gebeden voor vrede en gerechtigheid.

Elk jaar wordt door de organisatie van een land een thema opgezet, en de landelijke organisaties werken dat uit in een liturgie, waarin zingen, bidden en overdenken centraal staan.  De oorsprong ligt in de wereldwijde inzet van vrouwenbewegingen om te strijden voor een rechtvaardige samenleving. Op de wereldconferentie van 2017 in Brazilië werd Palestina als land voor 2024 gekozen.
Dit jaar komt de liturgie uit Palestina en het thema is: “Verdraag elkaar in liefde”

Het thema van de viering is gebaseerd op Efeziërs 4:1-7, de brief die naar de geloofsgemeenschap van Efeze is gestuurd om dankbaarheid te uiten. Paulus dankte God voor de Efeziërs die hun liefde en geloof leefden en bad dat ze deze drie waarheden mochten zien: de hoop waartoe God de discipelen heeft geroepen, de rijkdom van Gods glorieuze erfenis onder de heiligen en de onmetelijke grootheid van Gods kracht.

Vanuit dit thema en de bijbehorende Bijbelteksten willen we bidden voor alle mensen, maar met name voor vrouwen en kinderen in Israël en de Palestijnse gebieden, dat ze mogen leven in vrede en gerechtigheid  als mensen die de zegen van God  daarin ervaren.

De viering van de Wereldgebedsdag 2024 zal plaats vinden op vrijdagavond  1 maart 2024, om 19.30 uur in Kerkelijk Centrum Emmaus, Laan der Verenigde Naties  94, 6716 JE Ede

De viering wordt geleid door mevr. Cocke Post van de Basisgemeente Exodus te Ede. Leden van de werkgroep vieringen van de Raad van Kerken Ede en diverse musici  werken ook aan de viering mee. Na afloop is er gelegenheid tot ontmoeting en napraten onder genot van koffie of thee.

IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM!

Voor meer informatie:
Albert Schol