12 december: Bijeenkomst met PGE over de toekomst

Bijeenkomst met PGE over de toekomst

We bevinden ons in onzekere tijden. Crisis.

Hopelijk brengt dat -naast dramatische gevolgen en emoties- ook goede dingen en vernieuwingen in ons denken en doen.

Voor Emmaus is de komende tijd ook onzeker. U kunt u voorstellen waar dat mee te maken heeft.

Er is immers al langer sprake van financieringstekort, en zonder geld is het moeilijk(er) om kerk te zijn.

De financiële basis van Emmaus is het voor de wijk Rietkampen bestemde geld van de PGE-begroting (grootste posten: predikantsplaats, gebouw). Naast de gelden vanuit PGE zijn er kleine relatief bedragen vanuit oecumenische partner Titus Brandsma parochie en nog wat middelen vanuit de opgeheven Vrijzinnige gemeenschap Ede.

Andere kerken in de PGE hebben het niet minder moeilijk. De financiële situatie is zorgelijk in de hele breedte van de PGE.

Er moet voor de toekomst realistisch en vindingrijk worden nagedacht. In juni heeft een hackathon plaatsgevonden, waarin geen kerkenraden/CoRa betrokken zijn geweest. Juist hebben hier gemeenteleden van verschillende generaties, ook vanuit ons, deelgenomen. Frisse en revolutionaire ideeën heeft dit opgeleverd. Het resultaat vraagt om bespreking in de diverse gemeenten. Hopelijk hebben we binnen de Corona-maatregelen ook praktisch die ruimte.

We hebben de stem en inbreng nodig van allen die Emmaus een warm hart toedragen.

Op zondag 12 december na de viering vindt een gemeenteraadpleging plaats. Daarbij zullen, voor toelichting de trekkers van de hackathon, Peter van Veen, nieuwe voorzitter PGE, en Mariëlle Tempelman, nieuwe scriba PGE, aanwezig zijn.,

Volgende week 29 november gaan we in de CoRa een gemeenteraadpleging verder voorbereiden.

Heb je op dit moment vragen, trek gerust aan de bel bij mij of CoRa-leden. Je kunt mailen of bellen; er is altijd iemand die wil luisteren en met wie je je gedachten kunt delen.

Hartelijke groet,

Albert Wielink