Covid-19 en de viering, hoe verder…

Beste mensen,

De ontwikkelingen rond Covid-19 zijn de laatste tijd opnieuw zorgwekkend. Vooral in de bekende bijbel-belt – waarin ook wij liggen – is de situatie al nijpend en loopt het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames snel verder op. Uiteraard is dat ook een belangrijk gespreksonderwerp in de CoRa.

Afgelopen maandag, in de laatste CoRa vergadering, hebben we weer indringend gesproken over wat dit voor ons als kerkelijke gemeenschap betekent. Kerkgenootschappen zijn zoals bekend vrijgesteld van allerlei maatregelen die besmetting moeten beperken of tegengaan. De PKN geeft landelijke adviezen over wat zij nodig vindt aan maatregelen. Maar wat wanneer er sprake is van een sterke regionale of plaatselijke stijging? We dragen wel verantwoordelijkheid voor de veiligheid van alle bezoekers van onze vieringen.

De CoRa vindt dat we in die situatie onze verantwoordelijkheid moeten nemen, maar moeilijk om een passend antwoord te vinden. Moeten we weer sluiten en volledig digitaal verdergaan? Zijn er tussenwegen denkbaar, en zo ja: welke dan? Moeten wij bijvoorbeeld ook QR codes gaan scannen bij de ingang om alle bezoekers beter te beschermen, of gaat dat te ver? Antwoorden kunnen verregaande consequenties hebben.

Idealiter zouden we ieder van onze Emmaüsgangers zelf willen bevragen op hun veiligheidsgevoel en welke acties/maatregelen van ons daarop van invloed zijn, zowel in positieve als in negatieve zin. Maar dat is gezien de recente ontwikkelingen en vooral de bijbehorende tijdsdruk helaas niet mogelijk.

Weet wel dat we nauw contact hebben met de BC en samen nadenken over gewenste en mogelijke maatregelen voor een acceptabel evenwicht tussen enerzijds een onbeperkte, open deur voor iedereen en anderzijds een mogelijke terugkeer naar een volledig digitale kerk.

We willen goed voorbereid zijn op het beperken van mogelijke risico’s voor iedereen. De BC vergadert komende woensdag hierover, de dag na de persco, zodat eventuele maatregelen volgende zondag al ingevoerd kunnen worden.

Voor vragen of opmerkingen hierover kunt u altijd met de CoRa mailen. U kunt uw e-mails sturen naar het e-mailadres cora@emmaus-ede.nl, en u krijgt altijd een antwoord.

Hartelijke groeten,

De CoRa