Brieven Amnesty Oktober

Geen reacties op Brieven Amnesty Oktober

OPROEP aan jullie allen

Begin december is het weer tijd voor ”Write for Rights”, de grote schrijfactie.Wij zoeken ondersteuning om deze actie in Ede te realiseren. Meld je zo spoedig mogelijk en zeker voor eind oktober aan via: remieke.niermeyer@gmail.com.

We hebben je nodig.

VS: stop deportatie Haïtiaanse asielzoekers
Bij de grens tussen de VS en Mexico hebben Haïtiaanse asielzoekers zich gevestigd in kampen nadat hen de toegang is geweigerd tot de VS. Agenten van de Amerikaanse douane bestormden de asielzoekers met paarden en dreven hen uiteen met zweepslagen. Duizenden Haïtianen zijn al gedeporteerd. Het is gewetenloos om mensen terug te sturen naar een land dat zich midden in een politieke, economische, en milieucrisis bevindt. Daar kunnen zij slachtoffer worden van geweld en dakloos raken.
Schrijf de autoriteiten van de Verenigde Staten. Roep hen op om alle uitzettingen naar Haïti onmiddellijk te stoppen.
Stop mensenrechtenschendingen aan de grens
Het zijn met name zwarte immigranten en asielzoekers die door de VS worden uitgezet. De wreedheid, het racisme en de onderdrukking van migranten en asielzoekers aan de grens kunnen niet onbeantwoord blijven.

Iran: voor straf naar afgelegen gevangenis
Maryam Akbari Monfared zit al bijna 12 jaar onterecht in de gevangenis. In maart werd ze plotseling overgebracht naar een uiterst smerige gevangenis op ruim 200 kilometer van haar familie. De autoriteiten willen haar straffen omdat ze vanuit de gevangenis een open brief schreef waarin ze gerechtigheid vroeg voor haar broer en zus die in 1988 in het geheim werden geëxecuteerd.
Schrijf de autoriteiten van Iran. Roep hen op om Maryam Akbari Monfared onmiddellijk vrij te laten.
Slechte gevangenisomstandigheden
In de gevangenis waar Monfared nu zit, lopen de toiletten over en mogen gevangenen zelden douchen. Ziektes, infecties en luizen verspreiden zich er in razendsnel tempo en er is geen medische zorg.
Monfared zit sinds 2009 vast. Ze werd na een oneerlijk proces veroordeeld tot 15 jaar cel omdat ze familieleden heeft die lid zijn van een verboden oppositiegroep.

Rusland: kritische sjamaan vast in psychiatrisch ziekenhuis
Sjamaan Aleksandr Gabyshev zwoer in 2019 dat hij met zijn sjamanistische krachten het Kremlin zou ‘zuiveren’ van president Poetin. Een rechter veroordeelde Gabyshev in juli 2021 tot opsluiting voor onbepaalde tijd in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij zou krankzinnig zijn, ‘oproepen tot extremisme’ en geweld hebben gebruikt tegen een agent bij zijn arrestatie. Gabyshev verloor op 23 september 2021 het hoger beroep tegen de uitspraak.
Schrijf de aanklager in Yakutia. Roep hem op Aleksandr Gabyshev onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.
Gedwongen opname als straf
Gabyshev startte in 2019 een voettocht van 8.500 kilometer van Siberië naar het Kremlin in Moskou. Na een paar honderd kilometer hield de politie hem tegen en bracht hem tegen zijn wil terug naar huis. In 2020 ondernam Gabyshev nog een poging. Hij werd opgepakt, zogenaamd omdat hij weigerde zich te laten testen op corona. Hij werd toen 2 maanden opgesloten in een psychiatrisch ziekenhuis. In januari 2021 kondigde hij een nieuwe mars aan. Weer werd hij opgepakt.

Kazachstan: blogger vervolgd voor satirische nieuwsberichten
De 25-jarige blogger Temirlan Ensebek uit Kazachstan plaatste satirische nieuwsberichten op Instagram. Op 15 mei 2021 pakte de politie hem op. Hij wordt beschuldigd van het delen van valse informatie die de publieke orde kan schaden. Temirlan kan tot 3 jaar celstraf krijgen.
Schrijf naar de autoriteiten van Kazachstan. Roep hen op Temirlan Ensebek niet te vervolgen. Hij maakte alleen maar gebruik van zijn recht op vrije meningsuiting.
Satire is geen misdrijf
Temirlan maakte begin april de nepnieuwspagina Qaznews24 op Instagram aan. Hij zette er duidelijk bij dat het om nepnieuws ging. Hij kaartte op humoristische wijze armoede, corruptie en discriminatie in zijn land aan. Nadat Temirlan online dreigementen ontving, besloot hij nog geen maand later de Instagram-pagina te sluiten.

Download hier de brieven

Schrijfvóór 1 december 2021

Portokosten :
Porto voor enveloppen met priority-sticker (voor snelle verzending) tot 20 gram
– in Nederland:  Nederland 1
– buiten Nederland: Wereld 1

Contactpersoon brieven:
Remieke Niermeyer
remieke.niermeyer@gmail.com

tel 06 112 014 37

Als u ons financieel wilt steunen:
Amnesty afdeling Ede
NL56 TRIO 0197 6996 77

GOED NIEUWS      GOED NIEUWS      GOED NIEUWS      GOED NIEUWS

5 september 2021 Guinese pro-democratie-activist vrijgelaten
Na 132 dagen gevangenschap is in Guinee de pro-democratische activist Oumar Sylla (alias Foninke Mengue) vrijgelaten. Hij was opgepakt nadat hij in een radio-interview mensen had opgeroepen te demonstreren tegen plannen van de regering om de grondwet te wijzigen.
Politieagenten pakten Oumar Sylla op 17 april op voor zijn huis in de Guinese hoofdstad Conakry. Hij werd aangeklaagd voor ‘geweld en doodsbedreigingen’ en ‘het verspreiden van valse informatie’. Op 27 augustus sprak de rechter hem vrij van alle aanklachten en beval zijn vrijlating.
Amnesty International denkt dat Sylla alleen maar is opgepakt omdat hij op vreedzame wijze gebruikmaakte van zijn recht op vrije meningsuiting. De autoriteiten wilden zijn werk als pro-democratische activist dwarsbomen.

Verzet tegen wijziging grondwet
Voorafgaand aan zijn arrestatie riep Sylla in een radio-interview leden van het Front van de Verdediging van de Grondwet (FNDC) op om weer de straat op te gaan. Vanaf oktober 2019 waren er massale demonstraties tegen plannen van de regering om de grondwet te wijzigen. Die wijziging zou een derde presidentstermijn voor president Alpha Condé mogelijk maken. Op de radio sprak Sylla ook schande over het doden, martelen en willekeurig vastzetten van leden van de FNDC.
Sylla bedankt Amnesty-leden

Oumar Sylla stuurde Amnesty na zijn vrijlating een dankbrief: ‘Ik ben erg dankbaar voor alle steun en activiteiten die Amnesty-leden ondernamen om mij vrij te krijgen. Toen ik illegaal werd opgesloten, wist ik diep van binnen dat ik niet alleen zou zijn en dat advocaten, vrienden en mensenrechtenorganisaties mij zouden steunen… Ik zal vanaf nu jullie niet-aflatende pogingen steunen om gewetensgevangenen als de activist Saïkou Yaya en anderen vrij te krijgen.’