Acties Amnesty International augustus

Geen reacties op Acties Amnesty International augustus

Toelichting augustus 2021

Egypte: 18 maanden cel voor onzinnige aanklachten
De Egyptische veiligheidsdienst arresteerde mensenrechtenactiviste Sanaa Seif op 23 juni 2020 bij het kantoor van de openbaar aanklager in Caïro. Ze was daar om een klacht in te dienen na een gewelddadige aanval de dag ervoor, vlak voor de neus van veiligheidsagenten. Ze zat al eerder onterecht in de gevangenis.
Schrijf de Egyptische president. Roep hem op om Sanaa Seif onmiddellijk vrij te laten.
Veiligheidsdienst greep niet in
Sanaa Seif en haar moeder stonden buiten de gevangenis in de Egyptische hoofdstad Caïro te wachten op een brief van haar broer Alaa Abdel Fattah, die daar onterecht gevangenzat. Ze werden aangevallen door een groep vrouwen die hen sloegen met stokken en hun eigendommen stalen. Veiligheidstroepen keken toe, maar deden niets. Sanaa deelde het voorval op sociale media.
Sanaa werd op 17 maart 2021 veroordeeld tot 1,5 jaar gevangenisstraf vanwege onzinnige aanklachten: ‘het verspreiden van nepnieuws’, ‘misbruik van social media’ en ‘het beledigen van een politieagent.’

VS: al 27 jaar in de dodencel
Rocky Myers zit in de Amerikaanse staat Alabama al 27 jaar in een cel op zijn executie te wachten. In 2004 en 2012 zou hij al ter dood worden gebracht, maar beide keren werd die beslissing teruggedraaid. Rocky is veroordeeld omdat hij bij een inbraak een vrouw zou hebben vermoord.
Schrijf de gouverneur van Alabama. Roep haar op om de doodstraf van Rocky Myers te herroepen en zijn rechtszaak te heropenenDiscriminatie in rechtsspraak
Het slachtoffer was blank, Rocky is zwart, en 11 van de 12 juryleden die hem schuldig achtten aan de moord waren blank. Maar Rocky zegt dat hij onschuldig is.
Behalve dat Rocky’s veroordeling een racistische ondertoon heeft, is er geen forensisch bewijs dat hij de dader is, rammelden de getuigenverklaringen en werd er geen rekening mee gehouden dat hij een verstandelijke beperking heeft.

Venezuela: activisten beschuldigd van ‘terrorisme’
Javier Tarazona, Rafael Tarazona en Omar de Dios García werken voor de Venezolaanse mensenrechtenorganisatie Fundares. Ze werden lastiggevallen door de veiligheidsdienst en de politie en wilden daar aangifte van doen. Maar in plaats van dat hun aangifte werd opgenomen, werden ze gearresteerd.
Schrijf president van Venezuela. Roep hem op om de drie mensenrechtenverdedigers onmiddellijk vrij te laten.
Onderdrukking activisten neemt toe
De drie mannen worden onder meer beschuldigd van ‘terrorisme’, een verzonnen aanklacht. Ze hebben geen toegang tot hun eigen, vertrouwde advocaten, maar kregen door de autoriteiten advocaten toegewezen.
Mensenrechtenverdedigers en maatschappelijke organisaties liggen voortdurend onder vuur in het Venezuela van president Nicolás Maduro. Venezuela maakt een diepe humanitaire crisis door en 5,6 miljoen mensen zijn het land inmiddels ontvlucht.

Schrijf vóór 1 oktober 2021

Portokosten :
Porto voor enveloppen met priority-sticker (voor snelle verzending) tot 20 gram
– in Nederland:  Nederland 1
– buiten Nederland: Wereld 1

download hier de brieven

Contactpersoon brieven:
Remieke Niermeyer
remieke.niermeyer@gmail.com
tel 06 112 014 37

Als u ons financieel wilt steunen:
rekeningnummer
Amnesty afdeling Ede
NL56 TRIO 0197 6996 77

GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS GOED NIEUWS

Nigeria laat twee activisten vrij

In Nigeria zijn Larry Emmanuel en Viktor Anene Udoka op 18 juni 2021 op borgtocht vrijgelaten. Ze zaten 72 dagen gevangen vanwege hun deelname aan een vreedzaam protest.
‘Eén ding is zeker’, lieten Larry Emmanuel en Viktor Anene Udoka na hun vrijlating weten. ‘Amnesty International heeft een grote rol gespeeld bij het oproepen tot onze vrijlating. We waarderen alles wat Amnesty International-activisten voor ons hebben gedaan. Dankjewel.’
Gemarteld na vreedzaam protest
Emmanuel en Anene Udoka werden op 5 april door onbekende mannen gemarteld terwijl ze vreedzaam protesteerden tegen corruptie en de slechte mensenrechtensituatie in Nigeria. Ook verspreidden ze posters die als kritiek op president Muhammadu Buhari werden beschouwd. Een paar dagen later werden ze overgedragen aan de politie en vervolgens overgebracht naar het Nigeria Correctional Centre, in het noorden van Centraal-Nigeria.
Verzonnen aanklachten
Amnesty International is van mening dat de aanklachten tegen Larry Emmanuel en Victor Anene Udoka zijn verzonnen om te belemmeren dat ze vreedzaam gebruikmaken van hun recht op vrijheid van vergadering en meningsuiting. De twee voelden zich enorm gesteund door Amnesty-activisten en -supporters. De aandacht die Amnesty voor hun zaak vroeg, zorgde voor veel zichtbaarheid en voerde de druk op de autoriteiten op hen niet langer in hechtenis te houden. Amnesty zal haar campagne voortzetten om ervoor te zorgen dat de aanklachten tegen de twee activisten worden ingetrokken.

Burundi: Germain Rukuki komt vrij!
In onze brievenactie van januari 2019 schreven wij hierover aan de minister van Justitie.
Geweldig nieuws: in Burundi is 21 juni 2021 de gevangenisstraf van de mensenrechtenverdediger Germain Rukiki teruggebracht van 32 jaar naar 1 jaar. Dat betekent dat hij waarschijnlijk binnenkort vrijkomt en eindelijk zijn jongste zoontje kan zien.
Germain Rukuki bracht de afgelopen 4 jaar door in een kleine, propvolle cel. Alleen maar vanwege zijn inzet voor de mensenrechten. Hij streed onder andere tegen marteling in zijn land. In juli 2017 werd hij door tientallen leden van de veiligheidsdienst opgepakt in zijn huis. Zijn vrouw was toen hoogzwanger. Rukuki werd veroordeeld tot 32 jaar gevangenisstraf voor verzonnen aanklachten. In december 2020 schreven honderdduizenden mensen wereldwijd brieven voor zijn vrijlating tijdens Amnesty’s schrijfactie Write for Rights.

Veroordelingen ingetrokken
Op 21 juni werd bekendgemaakt dat het Ntahanga Hof van Beroep Rukuki op 4 juni al heeft vrijgesproken van ‘deelname aan een opstandige beweging’, ‘het vormen van een bedreiging voor de staatsveiligheid’ en ‘het aanvallen van de autoriteit van de staat’. Maar het hof handhaafde zijn veroordeling voor ‘rebellie’. Zijn straf werd teruggebracht naar 1 jaar cel en een boete van zo’n 20 euro. Waarschijnlijk wordt hij binnenkort vrijgelaten.
‘Dat is geweldig nieuws,’ zei Deprose Muchena, Amnesty’s directeur voor Oostelijk en Zuidelijk Afrika, ‘maar Germain had nooit gevangengenomen mogen worden. Ook moet zijn veroordeling voor “rebellie” nog worden vernietigd.’
Saudische activisten Nassima al-Sada en Samar Badawi vrijgelaten
op 28 juni 2021kreeg Amnesty bericht dat de prominente Saudische mensenrechtenactivisten Nassima al-Sada en Samar Badawi zijn dit weekeinde vrijgelaten nadat hun straf erop zat. Amnesty International vindt dat zij nooit gevangengezet hadden mogen worden vanwege hun strijd voor vrouwenrechten.
Het tweetal zat sinds augustus 2018 gevangen vanwege hun inzet voor meer respect voor vrouwenrechten in Saudi-Arabië. Samar Badawi is een activist die zich verzette tegen het rijverbod voor vrouwen. Badawi is de zus van de tot stokslagen en gevangenisstraf veroordeelde Raif Badawi en de voormalige vrouw van de gevangen mensenrechtenadvocaat Waleed Abu al-Khair.
Nassima al-Sada voerde vele jaren actie voor burger- en politieke rechten, de rechten van de sjiitische minderheid en voor vrouwenrechten waaronder het recht om te mogen autorijden. Precies een week nadat het rijverbod voor vrouwen was opgeheven, werd ze gearresteerd. In de gevangenis werd Al-Sada mishandeld en een jaar lang volledig geïsoleerd opgesloten.
De bekende mensenrechtenactiviste Loujain al-Hathloul kwam eerder dit jaar vrij omdat haar straf erop zat. Zij kwam op voor het recht van vrouwen om te mogen autorijden en streed voor afschaffing van het systeem waarbij vrouwen voor veel beslissingen afhankelijk zijn van hun mannelijke voogd.
Nassima al-Sada en Samar Badawi zijn voorwaardelijk vrijgelaten en hebben beiden een reisverbod van 5 jaar.

Duizenden brieven en kaarten
Amnesty voerde intensief actie voor de vrouwenactivisten, onder meer tijdens de wereldwijde schrijfactie Write for Rights. De in Nederland wonende zoon van Al-Sada, Moussa, nam duizenden brieven en kaarten aan zijn moeder in ontvangst en zei: ‘Ik ben overdonderd. Mijn moeder zal al deze brieven geweldig vinden. Het zal erg veel voor haar betekenen en ze zal versteld staan van alle moeite die voor haar is gedaan. Het verbaast me ook dat sommige brieven aan mij zijn gericht. Een vrouw schreef me: “En voor jou stuur ik moederliefde” – zo lief! Ik had bedacht een selectie van de brieven te maken om aan mijn moeder voor te lezen. Maar nu ik deze zakken vol zie, besef ik dat ze zal willen dat ik ze stuk voor stuk voorlees! Heel veel dank aan jullie allemaal voor jullie solidariteit.’
Imago opvijzelen
De laatste jaren proberen de Saudische autoriteiten hun imago op te vijzelen met dure pr-campagnes. Kroonprins Mohammed bin Salman wordt daarin gepresenteerd als hervormer. Zo was er veel aandacht voor het feit dat het land in juni 2018 het verbod op autorijden voor vrouwen afschafte. Dit werd gebracht als bewijs voor vooruitgang in het land. In de weken daarvoor waren de belangrijkste voorvechters van opheffing van het rijverbod echter gearresteerd en in de gevangenis gezet.

NIEUWS! NIEUWS! NIEUWS! NIEUWS! NIEUWS! NIEUWS!

26 maart 2021 Rusland: klachten tegen arts die kritiek uitte op corona-aanpak deels onterecht

Een rechtbank in Rusland heeft in december 2020 besloten dat disciplinaire maatregelen tegen Tatyana Revva, een intensive care-arts, deels onterecht zijn. Ze kreeg die maatregelen opgelegd nadat ze had geklaagd over het tekort aan beschermende middelen en andere problemen bij de corona-aanpak in haar ziekenhuis. De rechtbank droeg het ziekenhuis op om Revva een financiële compensatie te geven.
Tatyana Revva werd berispt toen ze met zeven collega’s een patiënt van ongeveer 160 kg van de receptie via de trap naar de eerste verdieping moest brengen; het ziekenhuis beschikt niet over een lift. Omdat het naar boven dragen van de patiënt enige tijd in beslag nam, berispte de ziekenhuisdirectie Revva voor ‘het ontijdig invullen van de medische documentatie en verstrekken van medische zorg aan een ernstig zieke patiënt’. De rechtbank vond twee andere berispingen geoorloofd. Tatyana Revva is van plan om tegen deze beslissing in beroep te gaan.

Kritiek op corona-aanpak
Begin maart 2020 uitte Tatyana Revva haar zorgen bij de onafhankelijke vakbond voor artsen, Doktersalliantie. Ze stuurde een brief en een video, die later openbaar gemaakt werden. Kort daarna nam het ziekenhuis disciplinaire maatregelen die volgens Revva ongegrond zijn en alleen maar zijn genomen vanwege haar kritiek op het ziekenhuis.

25 maart Virginia schaft de doodstraf af
De Amerikaanse staat Virginia heeft de doodstraf afgeschaft. Gouverneur Ralph Northam heeft een wetsvoorstel ondertekend dat de doodstraf in de Commonwealth afschaft.
‘We verwelkomen dit nieuws’, zegt Kristina Roth van Amnesty International USA. ‘De doodstraf is onomkeerbaar, ineffectief, en heeft geen afschrikwekkende werking op misdaad. De manier waarop de doodstraf wordt uitgevoerd is pijnlijk, gewelddadig en onmenselijk. En in de VS worden vooral gemeenschappen van kleur disproportioneel geraakt door de doodstraf. Het gebruik van de doodstraf als straf is ouderwets, heeft fundamentele problemen en moet voor eens en altijd stoppen.’
Virginia is de 23e staat in de Verenigde Staten die de doodstraf heeft afgeschaft. Het is bovendien de eerste zuidelijke staat die deze stap zet. Virginia is recordhouder als het gaat om executies in de Amerikaanse geschiedenis en heeft een verleden van het willekeurige gebruik ervan tegen zwarte mensen. Een zwarte verdachte in Virginia heeft een drie keer zo hoge kans de doodstraf te krijgen als het slachtoffer wit is dan wanneer het slachtoffer zwart is.

Federale executies
Vanaf 2020 heeft de regering Trump 13 federale executies uitgevoerd, dit na een stop van 17 jaar. Hiermee kwamen de problemen rondom de doodstraf ook weer naar boven, zoals bijvoorbeeld de discriminerende werking ervan en het feit dat mensen met geestelijke beperkingen worden geëxecuteerd.
Hopelijk volgen meer Amerikaanse staten het voorbeeld van Virginia en schaffen de doodstraf af.