Wereldgebedsdag in Ede

Geen reacties op Wereldgebedsdag in Ede

Al jarenlang bestaat in vele landen de traditie, dat op de eerste vrijdag van maart door Christenen over de gehele wereld wordt gebeden voor vrede en gerechtigheid.

Elk jaar wordt door de organisatie van een land een thema opgezet, en de landelijke organisaties werken dat uit in een liturgie, waarin zingen, bidden en overdenken centraal staan.  De oorsprong ligt in de wereldwijde inzet van vrouwenbewegingen om te strijden voor een rechtvaardige samenleving.

Dit jaar komt de liturgie uit SLOVENIE en het thema is:
                                          “Welkom, God nodigt je uit!”

Slovenië is een klein land in Europa en maakte vroeger deel uit van de republiek Joegoslavië. Nu is het zelfstandig en lid van de Europese Unie. Het land telt 2 miljoen inwoners en is overwegend katholiek. De bevolking is over het algemeen goed opgeleid en ook de gezondheidszorg functioneert goed. Op het platteland spelen traditionele rolpatronen nog een belangrijke rol en door het vaak zware werk thuis, komen vrouwen minder vaak toe aan vrijwilligerswerk en activiteiten voor zelfontplooiing.

Een van de minderheden in Slovenië betreft de Roma-bevolkingsgroep. Zij worden nog vaak behandeld als tweederangsburgers. De collecte in de viering is bestemd voor projectwerk in een Roma-dorp en is gericht op verbetering van de omstandigheden daar. Men organiseert workshops voor vrouwen, jongeren en kinderen op het vlak van zelfrespect, onderwijs en het zoeken naar werk.

De viering van de Wereldgebedsdag 2019 zal plaats vinden op vrijdagavond 1 maart 2019, om 19.30 uur in de Lutherse Kerk, Beukenlaan 12, 6711 NH Ede

Aan deze viering die georganiseerd wordt door de Edese Raad van Kerken, wordt o.a. meegewerkt door leden van het vocaal sextet van Emmaüs o.l.v.  Janet Mol en wordt geleid door mevrouw Tineke Werner (voorganger in de Lutherse Kerk). Leden van de werkgroep van de Raad van Kerken werken ook aan de viering mee. Elzien de Groot bespeelt het orgel in de kerk.

Na afloop is er gelegenheid tot ontmoeting en napraten onder genot van een eerlijk kopje koffie of thee.

IEDEREEN IS VAN HARTE WELKOM!

Contactpersonen namens de RvK Ede:
Erna Hulstein – Heinsdijk: mailto:wim@hulstein.eu
Gonda Schol-Roorda: gonda.schol@gmail.com