Jongerenreis naar Zambia

Geen reacties op Jongerenreis naar Zambia

We zijn voorzichtig begonnen met de jongerenreis. Nou ja, voorzichtig. We hebben een bestemming
gevonden: Een project van Kerk in Actie in Zambia: Maatjes voor aidswezen. Meer dan 20.000 gezinnen in Zambia zijn ouderloos. Deze gezinnen hebben kinderen onder de 18 als gezinshoofd. Lange tijd zorgden opa’s en oma’s voor deze kinderen, als hun ouders aan aids waren overleden.

Maar als die ook overlijden staan veel weeskinderen er alleen voor. Het kind dat gezinshoofd is moet zelf het huishouden doen, moet voor inkomen zorgen en dan ook nog eens de andere broertjes en
zusjes onderhouden. Hun eigen toekomst valt in duigen. Het lukt hen niet om schoolkosten te betalen (voor schoolmaterialen en schooluniform), en hebben natuurlijk ook helemaal geen tijd om naar school te gaan. Ze leven vaak in extreme armoede. Ze werken als dienstmeisje, metselaar of visser, dagloner of verkopen iets op straat. Meisjes belanden geregeld in de prostitutie.

Er wordt helaas niet vanzelf naar deze kinderen omgekeken. Ze worden gemeden vanwege hun aids achtergrond. Inmiddels hebben kerkelijke vrijwilligers 500 kind-gezinnen onder hun hoede genomen. Daarnaast worden 75 kinderen die gezinshoofd zijn ook getraind en materieel ondersteund, zodat ze in staat zijn hun gezin te runnen en een opleiding af te maken.

De Raad van Kerken in Zambia stimuleert kerken om naar deze kinderen om te kijken. Kerkleiders
worden getraind en kinderen praktisch ondersteund. En dat is meteen het tweede project van Kerk in
Actie waar we ook graag mee in contact willen komen: goede predikanten opleiden. In Zambia groeit de kerk en daarmee ook de vraag naar predikanten die gemeenten kunnen leiden in soms arme en moeilijke omstandigheden. De theologische faculteit aan de Justo Mwale University in Lusaka biedt kwalitatief goed theologisch onderwijs. Er worden predikanten opgeleid, die een waardevolle bijdrage leveren aan kerk en samenleving. In de opleiding is veel aandacht voor onderwerpen, zoals hiv/aids,
man-vrouw vraagstukken, mensenrechten, politiek, voedselveiligheid, klimaatverandering.

Graag zouden we de jongeren die deze opleiding volgen ontmoeten. Een niet te verwaarlozen voordeel van deze projecten in Zambia is dat er twee Nederlanders uitgezonden zijn om aan deze theologische universiteit les te geven. We hopen dat zij tijdens onze reis veel voor ons kunnen betekenen.

We hebben ook een voorzichtige planning gemaakt: Als alles gaat zoals we graag zouden
willen, gaan we van 13 – 27 juli naar Zambia: de laatste week van het schooljaar en de eerste week van de vakantie. De laatste week is toch alleen maar rapporten ophalen en boeken inleveren, dus dan kunnen we prima weg. Zoals het er nu naar uitziet hebben we genoeg jongeren! Een stuk of 10 hebben aangegeven interesse te hebben. Niet dat ze al hebben gezegd dat ze zeker meewillen, maar het ziet er in ieder geval goed uit.

Ook de begeleiding is voor elkaar: Jan-willem en Sandra. Daarnaast onderzoeken we nog of het haalbaar is dat er iemand van Kerk in Actie meegaat.

Wordt vervolgd!
Jan-Peter Prenger