Wij gedenken Teun van Hemert

Geen reacties op Wij gedenken Teun van Hemert

Dinsdag 3 juli in de vroege morgen overleed Teun van Hemert in Amersfoort, waar hij de laatste maanden van zijn leven woonde. Teun is 88 jaar geworden.

Teun was een van de mensen van het eerste uur in Emmaüs. Voor hij in Ede kwam wonen had hij samen met zijn vrouw Dinie gewoond en gewerkt in Nieuw Guinea en Rwanda, ervaringen die hem nooit meer loslieten. Hij werkte er liefst samen met de lokale bevolking.

Zijn expertise op het gebied van bouwkunde heeft hij ingezet bij de bouw van het kerkgebouw. Samen met zijn vrouw Dinie heeft hij vele steentjes bijgedragen aan zowel het gebouw als de gemeenschap. Velen hebben hem gekend als een steeds vriendelijke man. Zoals op de kaart staat: liefdevol, dapper en verbindend.

De laatste jaren was Bep van Mersbergen zijn levenspartner. Zolang het kon was hij vaak samen met Bep op zondagmorgen in de dienst. Zijn kinderen Hinke, Inge en Bernard waren er veel voor hem in de weekends en werden daardoor ook bekenden in de gemeente.

Steeds kwetsbaarder werd de gezondheid van Teun en de laatste maanden was het duidelijk dat het einde nabij was. Hans Lucassen heeft hem de ziekenzalving gegeven, wat hem hielp in dat laatste stukje.

We namen afscheid van Teun in een dankbare en vrolijke dienst, zoals zijn wens was. Veel herinneringen werden opgehaald en het koor Gospelkidz uit Amersfoort stelde een stukje Afrika present. Teun had hen een keer horen zingen en werd op slag verliefd op dit jeugdige gospelkoor.

Teun had vele knipsels en overgeschreven teksten bewaard, die ons iets van zijn innerlijk leven, zijn weg met God, tonen. Onder andere was daar dit fragment van een gedicht van Bonhoeffer:

Afscheid nemen is met zachte vingers
wat voorbij is dicht doen en verpakken
in goede gedachten der herinnering.

Zo verpakken we nu het leven van Teun in goede gedachten der herinnering. Wie hij was blijft ons bij nu hij liefderijk geborgen is in de handen van God.

In gedachten en gebeden leven we mee met Bep, met Hinke, Inge en Bernard en hun partners, en de klein- en achterkleinkinderen.

Janneke Bron