Jongerenreis

Geen reacties op Jongerenreis

In de afgelopen jaren ben ik twee keer op reis geweest met een groep jongeren. Eén keer naar Brazilië en één keer naar Zuid-Afrika, beide keren naar een project van Kerk in Actie.

Het waren reizen die verder gingen dan zomaar een vakantie. Er ging een traject van voorbereidingsbijeenkomsten, acties om geld in te zamelen voor de reis én voor het desbetreffende project, kerkdiensten en trainingen aan vooraf en dat betekende dat de jongeren er best veel tijd aan hebben besteed. Ook na de reis bleven ze acties organiseren voor het project.

Het doel van de reis was niet om bijvoorbeeld een school te verven, maar vooral om kennis te maken met de projecten en om in gesprek te komen met de lokale bevolking. En als er dan op dat moment iets gedaan kon worden, deden we van harte mee.

Het was tegelijkertijd zo dat we graag wilden dat het niet alleen een reis van jongeren was, maar dat de hele gemeente betrokken werd bij het project en bij de reis. Dat gebeurde door onder andere voorlichtingsbijeenkomsten, gezamenlijke maaltijden, uitleg en info via kerkdiensten, website en andere sociale media. We wilden het graag zo interactief mogelijk doen.

Nou leek het mij leuk om ook zo’n project met de jongeren van de Emmaüs en met de Emmaüs in zijn geheel te doen! Dienst aan de Wereld heeft al haar medewerking toegezegd door aandacht te willen schenken aan en te willen collecteren voor het project dat de jongeren uitkiezen. Want dat project is niet iets dat al is bedacht, maar wat we met elkaar gaan zoeken: een project dat past bij de interesses van de groep.
Natuurlijk is ook nog niet bekend wanneer de reis precies is: dat hangt af van onze mogelijkheden, maar zeker ook van de mogelijkheden van de buitenlandse partner.

Al met al staan we dus nog helemaal aan het begin van het traject. Het staat of valt natuurlijk met het aantal jongeren dat mee zou willen gaan.

En ik begrijp natuurlijk dat het ook wel allerlei vragen kan oproepen: moet je Emmaüsganger zijn of vaak in de kerk komen, hoe zou zo’n reis er dan uit zien, welke avond komen we bij elkaar, wie gaan er mee, moet je meteen beslissen of je mee gaat of kan dat later ook nog, gaan we in de zomer of met kerst en oud en nieuw. Nou ja, vragen genoeg denk ik..

Voorlopig kan ik alleen zeggen dat de reis wel vanuit de Emmaüs georganiseerd wordt, maar dat je niet per se lid hoeft te zijn en dat het ook echt geen voorwaarde is dat je met regelmaat naar de kerk komt. Wat ook zou kunnen is dat je je zoon, je kleindochter of een vriend of vriendin vraagt om mee te gaan. Je hoeft ook niet meteen te beslissen of je mee gaat, dat komt wel in het najaar. En verder kan ik niet veel meer doen dan uitleggen hoe de reizen er in het verleden hebben uitgezien en wat we gedaan hebben. Beide keren was het heel verschillend en ‘onze’ reis zal vast ook weer heel anders worden! Als je wilt, kun je alvast wat verslagen van de vorige reizen lezen:

http://zeistnaarzuidafrika.waarbenjij.nu/ of http://achterhoekiscomin.reismee.nl

Op zondag 8 juli, om 20.00 uur in de Emmaüs zou ik graag van alles willen vertellen over de afgelopen reizen. En ik ga proberen om ook een paar jongeren die op een reis zijn mee geweest te vragen om aanwezig te zijn zodat zij hun verhaal kunnen doen en jullie allerlei vragen aan hen kunnen stellen.

Er zitten wel een paar voorwaarden aan: Je moet goed gemotiveerd worden/raken en in ieder geval 17 jaar zijn op het moment dat we op reis gaan. Omdat we nog helemaal aan het begin staan, zal de reis wel niet voor de zomer van 2019 plaatsvinden.

Als je er meer over wilt weten en op 8 juli wilt komen: aanmelden vóór 1 juli (jpcprenger@gmail.com of een appje naar 0613848477.

Jan-Peter Prenger