Lezing NPB: Slachtofferdenken en klaagcultuur: hoe kom je eruit?

Slachtoffers hebben steun en hulp nodig, dat is duidelijk. Maar hoe komt het dat er in een welvarend land als Nederland zoveel geklaagd wordt? Er heerst een ‘klaagcultuur’, wordt wel gezegd. Daarbij wordt vaak met de vinger gewezen naar anderen, wiens schuld het allemaal zou zijn –de zondebokken.

Aanklagers van onrecht en redders werpen zich op. We zien het gebeuren in de politiek, maar ook in onze directe omgeving –bij de bakker, op een verjaardagsfeestje. Klagen en aanklagen is begrijpelijk, maar we schieten er niet altijd wat mee op. Je kunt als slachtoffer gevangen raken in een net van afhankelijkheid en onmacht en als redder kun je uitgeput raken.

In deze lezing wordt vanuit een psychologisch perspectief gekeken naar de negatieve patronen waarin we verstrikt kunnen raken, en hoe we daaruit kunnen komen. Wat zijn de valkuilen van slachtoffers en redders? Hoe kun je als slachtoffer de regie over je eigen leven houden en wat is een goede manier van helpen? En wat hebben religieuze bronnen hierover te zeggen?

Hetty Zock (Schiedam 1957) is religiepsycholoog en theoloog. Zij is verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen als bijzonder hoogleraar Levensbeschouwing en geestelijke gezondheid namens het KSGV. Daarnaast is zij vrijgevestigd trainer/coach/supervisor. Eerder werkte zij o.a. als vrijzinnig voorganger.

Zondag 25 maart Aanvang 10.30u in het witte kerkje aan de Ericalaan

Entree: uw vrijwillige bijdrage met een richtbedrag van €5,-wordt zeer op prijs gesteld.