Open avond over grensoverschrijdend gedrag en sexueel geweld

Dinsdag 10 april, 20.00 uur Emmaüs, inloop vanaf 19.30 uur.

#METOO heeft de afgelopen periode veel losgemaakt. Actrice Alyssa Milano inspireerde miljoenen vrouwen met haar # om met hun verhalen van seksuele intimidatie te reageren. Maar niet alleen die verhalen werden gedeeld.

Veel meer dan dat. Ook verhalen van seksueel misbruik uit de kindertijd, seksueel misbruik binnen relaties en huiselijk geweld werd in één keer taal gegeven. Niet alleen door vrouwen, maar zelfs door mannen, jongens, meisjes.

Ook binnen de kerken delen vrouwen en mannen hun verhalen meer en meer. We merken dat daar nog vaak een taboe op rust. Dat zou niet meer hoeven, maar wordt door de overlevenden van geweld om veel redenen nog wel zo ervaren.

Ds. Esther Veerman heeft 6 jaar geleden een Stichting opgericht om samen met lotgenoten tentoonstellingen te houden en de gevolgen van huiselijk geweld en seksueel misbruik door middel van Kunst onder de aandacht van kijkers te brengen. Zij heeft zelf ervaringen van seksueel misbruik in haar kindertijd.

#METOO brengt meer openheid heeft zij gemerkt, maar er is nog meer nodig. Aandacht, gesprekken, mensen die oprecht willen luisteren.

Dinsdag 10 april komt zij om 20.00 uur vertellen over gevolgen maar ook herstel na grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.

Hoe kun je als hulpverlener in de kerk leren luisteren, hulp bieden? Waar lopen we tegen onze eigen grenzen aan? En tenslotte, wat zegt #METOO misschien over onze cultuur? Ook in de kerk?

Misschien kunnen we een gesprek hierover met elkaar beginnen.

Iedereen is van harte welkom in Emmaüs, Laan der Verenigde Naties 94, 6716 JE in Ede.

De koffie staat klaar vanaf 19.30 uur.

De avond wordt geleid door ds. Jan-Peter Prenger.